25 september 2014 12:05

Finurlig femårig

Der er altid bare så hyggeligt, når jeg får besøg af mit barnebarn. Hun er fem år og en rigtig pige, når hun selv skal sige det – men rigtige piger klatrer også i træer og spiller fodbold. En herlig bette størrelse.

Tre generationer

Hun var på besøg sammen med hendes mor, min svigerdatter, da min søn var på arbejde. Jeg har et dejligt forhold til min svigerdatter, der også elsker naturen og at være kreativ. De ting, der hopper af hendes hæklenål er beundringsværdige. Så jeg nøjes med mit strikketøj og mit hyggen i køkkenet.

De var på besøg på en dejlig solskinsdag, hvor man dog alligevel kunne ane, at efteråret er lige om hjørnet. Min svigerdatter synes det kunne være sjovt, at se de klassiske turiststeder, for dem havde de faktisk ikke set i mange, mange år. Grenen var dog et sted de kom minimum to gange hvert år, så den valgte vi fra og valgte i stedet Den tilsandende kirke og Råbjerg Mile til. Mit barnebarn var ellevild og glædede sig til at se en kirke med sand på, som hun kaldte den.

Den tilsandede kirke

Vi tog også ud og så den tilsandende kirke først. Det er en dejlig lille gåtur fra parkeringspladsen og ind til kirken. Og den blev noget længere af, at den lille frøken bestemt ikke synes, at stierne var det mest spændende at gå på. Derimod rendte hun og ned af bakkerne, løb ind i de små skove og ledte efter vandpytter, for dem havde hun lyst til at hoppe i. Hun fandt til sin store skuffelse dog ikke nogen, men vi fik hygget og for min del i hvert fald fået varmen af alt det renderi.

Ankommet til kirken var hun dog noget skuffet, for det var jo slet ikke sand på kirken, men bare et tårn, der stod på jorden, som hun udtrykte det. Men vi hende forklaret, at der engang havde stået en kirke der, og at den på grund af den store sandflugt i området måtte opgives og senere nedrives, så det kun var tårnet der stod tilbage. Det synes hun var både mærkeligt og sejt. Vi fik gået en god tur i landskabet bag ved kirken og nød dagen, der nok var én af årets sidste med så dejligt vejr.

McCurdies – dejlig mad

Sulten begyndte så småt at melde sig, så vi kørte ind til Skagen og tog plads på McCurdies – ejeren er så hyggelig, han elsker børn og vice versa og maden er virkelig god. Det er ikke normalt min foretrukne madstil, men det er bare et perfekt sted at have børn med. De kan jo godt være lidt urolige mens de venter på maden, men det er der altid plads til på McCurdies. Vi fik burgere og pommes frites med cola til, og alle os tre piger i hver vores alder hyggede os og nød, at være tre generationer af sted.

Råbjerg Mile

Med godt fyldte maver gik turen så mod Råbjerg Mile, hvor vi igen rustede os til en god gåtur. Det er virkelig en spøjs følelse, at stå og bare se sand og atter sand, så langt øjet rækker. Mit barnebarn er ellevild med hendes nye sandkasse, og da hun om aftenen skulle forklare hendes far hvor de havde været kunne hun ikke huske navnet, men fortalte, at de havde leget i en stoooor bunke sand. Og så kunne min søn jo nok regne ud, hvad hun mente.

Hjemme hos mig fik vi en let aftensmad – vores maver var stadig godt fyldte af den dejlige frokost, og derefter skulle de til at køre hjem. Vi fik givet knusere og vinket og lavet fingerkys, og jeg stod med et smil på læben og den dejligste følelse indeni. Længe havde jeg ikke været ude og se hverken Råbjerg Mile eller den tilsandende kirke, men så oven i købet at få lov til at opleve det med barneøjne igen var en uforglemmelig oplevelse. Og så måtte jeg også ind og lægge fødderne lidt op – for sikke da en energi, sådan en femårig lægger for dagen!